+32 (0)52 57 88 44

Dit is het belang van digitalisering voor het maakbedrijf van de toekomst!

De Coronacrisis zorgt helaas voor een grote impact op de maakindustrie. Orders lopen terug, de liquiditeit van maakbedrijven komt in gevaar en snel kunnen schakelen op de huidige situatie is een pré. Maakbedrijven beseffen ook dat de Coronacrisis een extra aanleiding is om door te pakken met digitalisering van de bedrijfsprocessen om zo beter op de huidige situatie te reageren, maar ook om sterker uit de crisis te komen. Iedereen ziet dat hier grote kansen liggen. Maar wat is digitalisering eigenlijk precies en waarom is digitalisering zo belangrijk voor het maakbedrijf van de toekomst? Dat wordt je allemaal duidelijk in deze blog.

Naast dat de huidige situatie een extra aanleiding is voor digitalisering, is deze trend al langer een belangrijke ontwikkeling binnen de maakindustrie. Digitalisering betekent het toepassen van de nieuwe digitale technologieën binnen bedrijfsprocessen om een businessmodel te veranderen en te zorgen voor nieuwe inkomsten en waarde producerende kansen. De komende jaren staat de maakindustrie een enorme digitaliseringsslag te wachten. Ontwikkelingen zoals Internet of Things (IoT), Smart Customization en hyper-automatisering. De combinatie van deze ontwikkelingen staat ook wel bekend onder de overkoepelde term ‘Industrie 4.0’. Maar waarom is digitalisering zoals gezegd belangrijk voor de maakindustrie?

Duidelijk inzicht in de klantvraag

Het is een algemeen gegeven dat klanten steeds veeleisender worden: uniekere ontwerpen, betere doorlooptijden, zo goedkoop mogelijk en het liefst zo snel mogelijk geleverd. Om deze klant zo goed mogelijk te blijven bedienen en de concurrentie een stap voor te zijn is een flexibel productieproces cruciaal. De vraag van de klant wordt steeds meer leidend. Maakbedrijven die zoveel mogelijk data verzamelen over de eindklant, hebben duidelijker en sneller inzicht in de klantvraag. Hoe realiseer je een duidelijk inzicht in de klantvraag? Dit is waar de ontwikkelingen binnen de digitalisering om de hoek komen kijken.

Trends die digitalisering vormgeven

De digitalisering wordt vormgegeven door verschillende trends die ervoor zorgen dat bedrijfsprocessen te automatiseren zijn en zo inzicht in de klant opleveren. Enkele trends zijn de eerder benoemde Internet of Things, Smart Customization en Hyper-automatisering.

Internet of Things

De term ‘Internet of Things’ is een steeds vaker gehoorde term. Wat houdt het eigenlijk in? Het omvat het verbinden van apparaten die onderlinge informatie delen en hierop nieuwe toepassingen ontwikkelen. Het gaat dus over een netwerk van apparaten die op elkaar aangesloten zijn en informatie delen met elkaar via het internet. Door apparaten op elkaar aan te sluiten ben je in staat om informatie over het apparaat, het gebruik van het apparaat en de gebruiker te verzamelen en te verspreiden.

Bij de communicatie tussen deze apparaten wordt er veel data gegenereerd. Hoe meer data hierbij vrijkomt, des te sneller je het overzicht kwijtraakt. En wat moet je met data als je de verbanden niet kunt leggen en de juiste conclusies niet kunt trekken? Dit is waar ERP-software je goed kan ondersteunen. Een ERP-systeem is namelijk sterk in het gestructureerd opslaan van al deze data wat overzicht creëert.

Smart Customization

Smart Customization is een bepaalde manier van organiseren, waarbij het beheren en vastleggen van het eigen product, de operationele realisatieprocessen en de geautomatiseerde ondersteuning nauw op elkaar is afgestemd. Op het moment dat een maakbedrijf Smart Customization toepast, is het in staat om met minimale inspanning specifieke klantwensen te realiseren. Het spanningsveld tussen tijd, kwaliteit en kosten is hiermee flink verlaagd. In de praktijk betekent dit dat maakbedrijven hun producten ontleden in vaste bouwstenen. Met deze bouwstenen kunnen ze vervolgens weer alle producten samenstellen die de klant wenst. Hierdoor ontstaat er toch een klantspecifiek product dat zij zelf hebben kunnen samenstellen. Dit principe heet ook wel Configure-to-Order (CTO). Binnen CTO wordt gebruik gemaakt van productconfiguratoren waarin de vaste bouwstenen verwerkt worden.

Deze trend kan niet zonder ondersteunende automatisering. De functionaliteiten van verschillende softwareoplossingen als een productconfigurator, CAD of PDM zijn onmisbaar in het modulair werken. Om hiermee zo efficiënt mogelijk mee te werken, is een ERP-systeem een pré. ERP-software is namelijk in staat om alle bedrijfsprocessen te ondervangen en verschillende ICT-eilanden aan elkaar te knopen.

UITGELICHT-Indusrty-4.0-1024x368

Hyper-automatisering

Met hyper-automatisering wordt taakautomatisering naar een hoger niveau getild. Dit houdt in dat Artificial Intelligence (AI) en Machine Learning (ML) toegepast worden om zo de bedrijfsprocessen te automatiseren. Een maakbedrijf heeft verschillende processen. Door de toepassing van hyper-automatisering ontstaat een digital twin van de organisatie. Hiermee zijn bedrijven in staat om goed in beeld te krijgen hoe functies en processen met elkaar samenwerken om de economische toegevoegde waarde van het bedrijf te vergroten. Economische toegevoegde waarde is de waarde die het bedrijf bijdraagt aan een product of dienst.

Jouw maakbedrijf klaarstomen voor de toekomst?

Bij Trivest Software Group denken we graag met je mee hoe je jouw maakbedrijf klaar kunt stomen voor de toekomst. Daarom hebben we een kort handboek geschreven waarin we je graag wat tips geven over waar je allemaal aan moet denken. Heb je vragen? Onze specialisten staan voor je klaar op +32 (0) 52 57 88 44 of belgium-info@ecisolutions.com.

Waarmee kunnen wij u helpen?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Pin It on Pinterest

Share This